Stegtillverkning

Verkstadsarbetsgång för den tidiga standardmodellen.

Steglinje

Steget sågas ut från en bokträplatta. En konstruktionslinje från lägsta basstiftet används för att konstruera stegets stiftlinje. Ett stift där diskantkurvans ellips startar bestämmer konstruktionslinjens riktning. Stiften placeras så långt från plattans kant som behövs för stegbredd och basändesavslutning. Övriga punkter markeras enligt måtten.

Vinkelrätt mot konstruktionslinjen mäts dels gränsen mellan baskurvan och den raka delen (som samtidigt utgör positionen för den hitre F-strängen), dels centrum för diskantcirkeln.

De båda ändpunkterna för baskurvan kan redan nu förses med stift. Bascirkeln har troligen gjorts med en cirkulär platta som lagts mot de två stiften.

En ellips kan enkelt konstrueras med hjälp av en träplatta med två stift och en trådslinga runt stiften. Om en ritsnål sträcker slingan och förs runt ritas en ellips. Ellipsformen bestäms av avståndet mellan stiften och trådslingans längd.

Cirkeln kan ritsas med en passare, men troligen har diskantkurvan gjorts med en mall för hela kurvan som lagts utefter konstruktionslinjen med markeringar för kurvans start och slut.

Stegstift

Stegstiftpositionerna i diskanten behöver bestämmas så att stränglängderna överensstämmer med den valda mensuren. Det betyder täta strängavstånd i diskanten. I basen måste avstånden vara större för att ge plats för de tjockare bassträngarna och de tillagda 4´-strängarna. Troligen har c-tonerna varit utgångspunkt för beräkning av de klingande stränglängderna, och det har då varit naturligt att utgå från dem vid stiftbestämningen.

En vinkelhake förd utefter en linjal lagd mot basstiftet i strängriktningen kan användas för att ange avstånden mellan c-tonerna. Linjalen lagd med ett vinkelavstånd av 7 ¼” till bortre c1-strängen bestämmer strängriktningen för c1-strängen i standardmodellen. De båda övre oktaverna har samma oktavavstånd. De båda lägre är också lika i den här modellen, fast större.

Baskurvan

Bestämningen av positionerna inom oktaverna har gjorts med måttdelningar utefter stegstiftlinjen. Ändpunkterna i baskurvan bestämdes redan vid konstruktionen av stegstiftlinjen. C-strängen bestämdes av vinkelmåttet.

Ett strängavstånd nära basstiftet ger mycket mindre stiftavstånd än samma strängavstånd nära gränsen mellan baskurva och raklinje, beroende på den ändrade kurvsiktningen. Samma stiftavstånd i basen för de första 12 stiften ger en lagom gradvis minskning av strängavstånden, medan stiftavstånden därefter måste ökas mer vartefter.

De längre avstånden underdelas med halveringar.

Underdelning av 3-grupperna kan ske med ögonmått.

Raklinjen

Utgångspunkter för stiftbestämningen på den raka delen av steget är F-stiftet i gränsen mellan baskurva och raklinje och de vinkelbestämda c1- och c-stiften. Avståndet mellan F-stiftet och c1-stiftet är 23 3/8”, mellan c och c1mittemellan 14 ¾” och 14 7/8”.

Om hela sträckan mellan F och c1 hade likdelats hade det blivit tvära övergångar i båda ändarna. I stället har avstånden gjorts större i mitten, mellan c och f#, för att avta i båda riktningarna.

Också på nästa delningsnivå görs grupperna något olika för att göra storleksändringarna mer gradvisa. Runt d# är avstånden som störst . Därifrån minskar 6-grupperna åt båda håll.

För jämnare avståndsminskning har även 3-grupperna närmast c1 förkortats. De övriga har likdelats.

Underdelning av 3-grupperna kan ske med ögonmått.

Diskantkurvan

Ellipsens startpunkt, som också är stiftpositionen för bortre strängen i d#-koret, bestämdes redan vid steglinjekonstruktionen. Därifrån mäts a3-stiftet 6 ½” på diskantcirkeln. Standardmodellens tonomfång var F1-a3, och när omfånget utvidgades till F1-c4 följde tillägget inte längre cirkeln, utan fortsatte rakt eller kurvat åt motsatt håll, troligen gjort på fri hand, eftersom versionerna varierar.

En första delning har gjorts med några mätningar från de båda ytterstiften.

Underdelningar har gjorts för att få så jämna strängavstånd som möjligt, vilket betyder olika stiftavstånd beroende på kurvans lutningsvariationer.

De återstående stiftpositionerna har kunnat markeras med ögonmått.

Courtesy of

Logotype for Swedish Museum of Performing Arts

Sponsored by

Logotype for Mejsla