Lindholm-modellernas ursprung

När Lindholm skulle bestämma sig för en egen klavikordmodell kunde han göra det utifrån en väl etablerad klavikordtradition i instrumentverkstäderna i Stockholm. Han har själv arbetat som gesäll hos Johan Broman och Gottlieb Rosenau.

Det finns ett bevarat Rosenau-klavikord från 1758 med fem oktavers omfång (F1-f3) och järnmensur. Instrumentet ägs av Axel Unnerbäck och är spelbart. Det har till utseende, klang och spelart stora likheter med Lindholm-klavikorden.

Rosenau-klavikordet från 1758 har stora likheter med ett klavikord signerat Specken och byggt 1755, med säkerhet också det av Rosenau. Den största skillnaden är en kortare strängmensur i det tidigare instrumentet, lämpad för mässingsträngar. Förlängningen av mensuren i det senare instrumentet har krävt en förlängning av stommen, medan instrumenten i övrigt är praktiskt taget lika.

Eftersom Rosenau arbetade i Speckens verkstad, kan inspirationslinjen sägas starta där. Troligen betyder det att många av Lindholms metoder och arbetssätt har sitt ursprung hos Specken, som i sin tur varit en förmedlingslänk från en europeisk instrumentmakartradition.

Eftersom Lindholm arbetade även hos Johan Broman kan det tänkas att Broman också haft betydelse, t.ex. med sin stora sexoktaversmodell.

Courtesy of

Logotype for Swedish Museum of Performing Arts

Sponsored by

Logotype for Mejsla